lördag 29 september 2012

Plankstek

Det var så länge sen jag gjorde plankstek. En favorit för många på 70-talet. Det är lite pyssel att göra men så gott!!

Börja med att olja in plankorna.

Jag hade fläskfilé på plankan, men du kan ha vilket kött som helst.  På plankan lägger jag hela champinjoner, hela pärllökar, en halv tomat och sparris.

Så här gör du:

Potatismos:
Skala potatisen till moset och koka dem tills de är mjuka. Mosa potatisen med en stöt och lägg i en klick smör och späd med mjölk till lagom konsistens. Använd gärna en elvisp till detta. Krydda med salt, vitpeppar, aromat, lite muskot och gurkmeja så det blir ett gulare mos för ögats skull. Rör till sist i en äggula så blir moset fastare och lättare att spritsa.

Köttet:

Ansa och bryn fläskfilén tills den har fått fin färg. Krydda med salt och peppar. Lägg i champinjoner och pärllök och låt de bryna med. Häll på vatten och låt puttra tills köttet nästan är klart. Ta upp köttet och skär i skivor. Spara skyn till såsen.

Spritsa moset runt plankan och lägg sedan på köttet, champinjoner, pärllök och tomaten.

Jag lägger på två såser, en bearnaisesås och en brunsås. Receptet på bearnaisesåsen hittar här.

Brunsåsen gör jag så här:  Vispa ihop lite mjölk och vetemjöl till en redning och häll detta i skyn från köttet. Häll i 2½ dl grädde och späd med mjölk till en bra konsistens. Häll i lite soya och krydda med salt, peppar och aromat. Låt koka ihop i ca 4-5 min under omrörning.

Lägg på lite av de båda såserna och ställ in plankorna i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter.

Koka sparrisen och lägg på den när du har tagit ut planksteken ur ugnen.

Häll på lite mer sås och servera.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut