lördag 24 november 2012

Saffranssnurror med mandelmassa


Vill du baka något annat än vanliga lussebullar, så kan de här saffranssnurrorna vara ett alternativ.
Jag brukar bara ta i ett paket saffran, men vill du har mer saffransmak så tar du två.
Mandelmassan ger saffranssnurrorna en lyxigare känsla.

Till 20-22 stora saffranssnurror behöver du.

 
Ingredienser:
 
150 g smör         
5 dl mjölk
50 g jäst
2 dl strösocker
2 krm salt
1 påse saffran (0,5 g)
15-16 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g mandelmassa
100 g smör
Rivet skal från en apelsin

Gör så här:
Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt(37 grader). Smula jästen i en bunke. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt, saffran och nästan allt mjöl.
Spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

Fyllning:
Riv mandelmassan och blanda med smör och rivet apelsinskal.

Ta upp degen på mjölad bänk och dela den i två bitar.
Kavla ut varje bit till en platta, ca 40 x 30 cm.
Bred på fyllningen och vik ihop på mitten.
Skär 3 cm breda remsor och sedan skär du "byxben" på den biten, alltså skär itu den men låter den sitta ihop högst upp, därefter tvinnar du degen runt varandra några varv och lägger ändarna under snurrorna. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckta ca 30 min.
Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter.



 

2 kommentarer :

  1. Så fina de är! Jag gjorde faktiskt min egen variant på saffransbullar med mandel i. Liknar dina lite :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!

    SvaraRadera

Skriv ut