onsdag 26 december 2012

Krämig potatisgratäng med grillat kött

Efter flera dagar med julmat så var jag sugen på något annat. Vi trotsade det tråkiga vädret och grillade.
Vi grillade olika sorters kött. Karré, vanliga kotletter och kycklingfilé och till köttet gjorde jag en krämig potatisgratäng.
 

Till en stor form behöver du...

Ingredienser:
 
20 medelstora potatisar
3 dl grädde
3 dl mjölk
2 dl riven ost
2 vitlöksklyftor
smör
salt
aromat
lite peppar

Gör så här:

Skala och skiva potatisen. Lägg i en klick smör i en gryta och lägg i potatisen. 
Häll i mjölk och grädde. Pressa i vitlöken och krydda med salt, aromat och lite peppar.
Var inte rädd för att salta för det behövs en del. Koka ihop under omrörning så att potatisen inte bränner fast.
 
Tillsätt osten och rör tills den har smält. Häll över i en form och sätt in ugnen på 200 grader tills potatisen är mjuk. 






2 kommentarer :

  1. Jag kom av en händelse in här på din blogg, fastnade direkt. Bra o goda recept. Gjorde den här potatisgratängen idag, kanongod! Nu har jag din sida på mina favoriter. Hoppas du fortsätter.

    SvaraRadera
  2. Kul att höra! Gott nytt år!

    SvaraRadera

Skriv ut