söndag 20 januari 2013

Stekt oxfilé med rödvinssås

Middagen på lördagskvällen blev oxfilé som jag stekte i skivor och till köttet serverades stekt potatis som jag först kokade och sedan stekte. Till detta gjorde jag en rödvinssås.
Jag brukar inte göra rödvinssås så ofta. 
Fick ett recept på såsen av en kompis som jag testade att laga.
Den fick ett bra betyg av mig. Såsen räcker till ca 6 personer.

Ingredienser till såsen.
2 st schalottenlökar
smör
2 msk socker
svartpeppar
3 dl vatten
3 msk kalvfond
5 dl rödvin
2 msk kinesisk soya
2 msk balsamvinäger
maizena

Gör så här:

Finhacka schalottenlöken och fräs den i smör. Tillsätt socker och svarpeppar.  Häll sedan på vatten, vin, kalvfond, soya och balsamvinäger och låt koka ihop i ca 15-20 minuter.
Sila såsen och häll tillbaka i kastrullen och red av med maizena mjöl. 
Lägg i en klick smör så såsen blir glansig.
Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut