lördag 16 februari 2013

Morotsbröd


Fick detta recept av en jobbarkompis. Jag gjorde några små förändringar från orginalreceptet. Jag bytte ut en del av mjölet till rågsikt och örtsalt bytte jag mot flingsalt. 
Resultatet blev ett saftigt och gott bröd med morötter och solroskärnor. 
Brödet får en fin gyllengul färg.

Ingredienser:
Till 3 runda bröd.
5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung
3 dl finrivna morötter
8 dl vetemjöl
5 dl rågsikt
1 st ägg
solroskärnor
flingsalt

Gör så här:

Värm mjölken tills den är fingervarm. Smula jästen i en matberedare eller en bunke och häll över mjölken. Rör om/ kör tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. 
Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. 
Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. 
Låt bröden svalna under en bakduk.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut