tisdag 5 februari 2013

Stuvade makaroner

Alla i familjen gillar inte stuvade makaroner och jag frågade vilka som ville ha det och vilka som ville ha vanliga. Jag kunde inte låta bli att skratta när 5-åringen här hemma sa att han ville ha snuvade makaroner. Efter maten sa han att han va jättemätt för han hade ätit älgkött hos sin morfar också, men det va förra veckan;)
När jag gör stuvade makaroner så kokar jag inte makaronerna i mjölken, utan jag gör en stuvning som jag sedan lägger i de kokta makaronerna i. 
Till de stuvade makaronerna hade vi stekt falukorv. 

Ingredienser:
Till 4 personer behöver du.
6 dl makaroner
50 g smör
3 msk vetemjöl
5 dl mjölk
1 dl grädde
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk aromat
1 tsk socker

Gör så här:
Koka makaronerna enligt anvisning på förpackningen. 
Stuvning:
Smällt smöret och och vispa i mjöl. Späd med mjölk och grädde och låt stuvningen koka några minuter. Smaka av med salt, peppar, aromat och socker.
Häll upp makaronerna i ett durkslag och häll sedan tillbaka dem i kastrullen. 

Rör sedan ner dem i stuvningen.

2 kommentarer :

  1. Vad vi skrattade när vi läste om era "snuvade" makaroner. Älgköttet förra veckan var också bra. Trevlig helg.
    Kram syrran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi skrattade vi oxå. Ha det..Kram

      Radera

Skriv ut