tisdag 28 maj 2013

Basilika- Lilla kryddskolan

Jag använder en hel del färska kryddor i min matlagning och har en egen kryddträdgård.
Tänkte att jag skulle presentera de vanligaste för er. 
Först ut är basilika.

Basilikan- Ocimum basilicum är en populär krydda och används flitigt i vårt kök. 
Basilikan vill ha det varmt och har stora, lite blanka blad. 
I Sverige odlas den som ettårig, men är egentligen en flerårig kryddväxt.
Basilikan tycker inte om att torka ut, så det gäller att ha koll på vattningen. 
Det går att torka basilka, men jag tycker att det är bäst som färsk. 
Lägg i basilikan sist i matlagningen, eftersom de inte bör koka.

Det finns numera en massa olika sorter av basilika med olika smaker och färger. 
Den jag beskriver är den "vanliga" sorten. 
Basilika passar väldigt bra ihop till rätter med tomat i.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut