söndag 19 maj 2013

Köttbullar, sås och potatis

Jag hade planer om att vara ute i trädgården idag, men ösregnet gjorde att jag stannade inne. Fick tid till att göra köttbullar istället.
Snart ska jag bänka mig framför tv´n och kolla på hockey. VM-final!!! Sverige- Schweiz.
Heja Sverige!!!  

Ingredienser:
900 g blandfärs
1 gul lök
1 ägg 
1½ dl ströbröd
1 dl grädde
1 dl mjölk
½-0,75 tsk vitpeppar
1 msk torkad mejram
1 ½-2 tsk salt
2 tsk aromat 
1 msk socker

Gör så här:

Skala och riv löken. Blanda ströbröd, mjölk och grädde och låt det stå och svälla lite. 
Lägg i ägg, färs, lök och kryddor. Forma små köttbullar med händerna.
Koka upp vatten i en gryta, vrid ner värmen och lägg i köttbullarna och låt sjuda tills de flyter upp till ytan. Tag upp dem en hålslev och stek dem sedan klara i en stekpanna.
Jag sjuder köttbullarna innan för då blir de lättare att steka.


Såsen:

Skyn från köttbullarna
50 g smör
½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
3 dl grädde
2 msk kalvfond
1½ msk svartvinbärsgelé
soya
1 tsk salt
1 tsk aromat
1 krm vitpeppar

Gör så här:
Vispa ur pannan som du har stekt köttbullarna i med lite vatten.
Smällt smöret och vispa i mjölet. Tillsätt grädde, mjölk, kalvfond, soya, svartvinbärsgelé och kryddor.
Vispa till sist i skyn och låt såsen koka ihop.
Servera med kokt potatis, lingon och inlagd gurka.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut