torsdag 18 juli 2013

Hallon cheesecake med gelétopping

Hoppas att nu njuter lika mycket av sommaren som jag gör. Det är så skönt att kunna sitta ute och skriva. Jag har lagt oxfilén i marinad och funderar på vad jag är sugen på för sås till.
När vi hade gäster sist så gjorde jag en hallon cheesecake till efterrätt som smaksätts av gelépulver som man använder till jello. Jello finns i många olika smaker och denna gången använde jag hallonsmak.

Ingredienser:
Botten:
225 g havrekex
100 g smör

Fyllning:
1 paket gelépulver hallon
2 ½ dl kokande vatten
3 dl gräddfil
200 g philadelphiaost
100 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Garnering:
1 paket gelépulver hallon
2 ½ dl vatten 


Gör så här:

Krossa kexen. Smält smöret och blanda med de krossade kexen. Lägg i en springform.
Ställ in i kylen. Koka upp vattnet och häll i gelépulvret.
Låt svalna lite, men det ska inte stelna.
Vispa ihop gräddfil, philadelphiaost,  florsocker och vaniljsocker.
Vispa grädden och lägg i den i fyllningen.Vispa slutligen i den kylda gelén.
Häll fyllningen i bakformen och låt kakan stelna i kylskåpet (6-8 timmar). Eller låt stå över natten.

Koka upp 2 ½ dl vatten och rör ner gelépulvret tills det har löst sig. Låt svalna men det ska fortfarande vara rinnande. Häll försiktigt över kakan och ställ in i kylen tills det har stelnat. Garnera med citronmeliss och några färska bär.











Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut