söndag 4 augusti 2013

Beer can chicken

Igår grillade vi beer can chicken och jag måste säga att det var fantastisk gott. 

Jag gjorde en egen kryddblandning eller rub som jag gned in kycklingen med, men det finns färdiga kryddblandningar att köpa i affären om du inte vill göra en egen. 
Recept på min rub hittar du här
Jag köpte en färdig flaska med barbequsås och penslade kycklingen med.
Har sett i affären att det finns färdigkryddade beer can chicken från kronfågel.
Jag använde en vanlig folköl, men det går bra med vilken som. 
Jag serverade kyckling i naanbröd som jag hade penslat med ört och vitlöksolja och grillat till dem lite på grillen. Sedan fyllde jag bröden med den goda kycklingen, grönsaker och vitlökssås. 
Men denna kyckling kommer att vara god till det mesta.

Ingredienser:
1 st hel kyckling
1 burk öl  (50cl)

ev någon kvist färsk rosmarin och timjan.
rub att gnida in kycklingen med
barbequesås att pensla med

Gör så här:
Gnid in kycklingen väl med ruben. Ut och invändigt, gärna dagen innan. 
Häll ur halva ölburken, lägg eventuellt i några kvista färsk rosmarin och timjan och trä sedan kycklingen över ölburken.

Tänd grillen med briketter och låt det bli en bra glöd. Jag la briketterna i en ring med ett hålrum i mitten där kycklingen, påträdd på ölburken sedan placerades i en liten ugnsform på grillgallret. Grilla med locket på och ha spjället öppet.
Pensla kycklingen med barbequesåsen när ca 10 minuter återstår av grilltiden. 
Kycklingen är färdig efter ca 1 timma när köttsaften är klar utan rosa inslag. 
Ta bort ölburken och skär upp kycklingen i mindre bitar innan servering. 
Detta är en rätt som är jättegod och ångan från ölen gör kycklingen riktigt saftig och god.













Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut