fredag 6 september 2013

Krämig fläskfilé

Sitter fram för tv´n och Sverigematchen mot Irland har precis börjat.
Vi ska ha kräftskiva imorgon och jag har förberett en del mat till den.
För att spara lite tid köpte vi pizza till middag ikväll.
Två av grabbarna är på disco och jag sitter i soffan och funderar på om jag kommer att kunna hålla mig vaken tills jag ska köra och hämta dem.
Kan inte påstå att jag är jättepigg efter en jobbvecka när fredagskvällen nalkas. 
Här är ett receptet på fläskfilé som vi åt tidigare i veckan. Till den hade vi potatiskroketter och en sallad.

Ingredienser:
Till 6 personer behöver du.
2 st fläskfiléer
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
6 dl grädde
1 msk vetemjöl
2 msk kalvfond
1 msk dijonsenap med honungssmak
½ dl persilja
salt
svartpeppar

Gör så här:

Putsa och skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken.
Bryn köttet och löken i en stekpanna. 
Krydda med salt och peppar. Pudra över vetemjölet och rör runt.
Häll över grädde, fond och senap.
Låt grytan puttra i ca 5 minuter. Smaka ev. av med mer salt och peppar.
Strö över hackad persilja och rör runt.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut