onsdag 16 oktober 2013

Kyckling Schnitzel

När jag gör schnitzel så dubbelpanerar jag dem. Först doppar jag dem i mjöl, därefter ägg och till sist ströbröd. Jag steker dem i en blandning av olja och smör för att få en bra yta på köttet.
Till kycklingschnitzlarna serverades potatispuckar och en madeirasås.
Recept på madeirasåsen hittar du här.

Ingredienser: 
Antal portioner:4
4 kycklingfiléer 
2 ägg 
1 dl vetemjöl 
2 dl ströbröd 
salt
peppar
grillkrydda

Gör så här:
Skär kycklingfiléerna på tvären.
Banka ut köttet till ca 4 mm tjocka skivor. Krydda med salt, peppar och grillkrydda.
Vispa upp äggen i en djup tallrik. Lägg vetemjölet och ströbrödet på varsin flat tallrik.
Vänd schnitzlarna i mjölet, sedan i äggen och till sist ströbrödet.

Stek schnitzlarna gyllenbruna. Jag steker i smör och olja. Det tar ca 2 minuter på varje sida.
Servera dem nystekta.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut