lördag 23 november 2013

Gräddstuvad brysselkål

Storhandling och städning är väl det som har präglat min dag idag.
I vanliga fall tycker jag att det är väldigt tråkigt att putsa fönsterna, men jag fick låna en elektrisk fönsterskrapa som sög upp vattnet. Det gick fort och resultatet blev lysande.
I går var vi bortbjudna till kompisar på god mat och trevligt sällskap, men ikväll blir det en lugn kväll och Så mycket bättre på tv`n. 

För några dagar sedan så åt vi gräddstuvad brysselkål med korv. Som jag har skrivit tidigare så tycker jag mycket om kål i alla former och brysselkål är inget undantag.

Ingredienser:
550 g brysselkål
25 g smör
2 ½ dl grädde
2 dl mjölk
1 msk senap
1½ msk vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk buljongpulver
½ krm vitpeppar 
1 tsk socker

Gör så här:
Koka brysselkålen i lite salt tills den är mjuk. Häll av vattnet. Smällt smöret i en kastrull.
Rör i mjölet och häll i grädde och mjölk. Tillsätt senap och kryddor.
Låt sjuda i några minuter. Lägg i brysselkålen och låt dem blir varma. Servera med en god grillkorv.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut