tisdag 28 januari 2014

Banankaka med krämig glasyr

Snön yr och det blåser ute och jag fryser. Jag vill ha sommar!
Längtar efter att kunna sitta ute och äta, och långa ljusa sommarkvällar.
Men den som väntar på något gott.....
På tal om gott här kommer receptet på kakan som jag bakade för någon dag sen.
Jag bakade en banankaka med en krämig glasyr med smak av citron.
Använd mogna bananer för bästa resultat.

Ingredienser:
Jag hade en form som var 37x24 cm.
150 g smör
4½ dl socker
3 ägg
7 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk kanel
1½ tsk malen kardemumma
1 ½ tsk bikarbonat
3 bananer
3/4 dl mjölk

Glasyr:
200 g smör
200 g philadelphiaost
3 dl florsocker
saft och skal från 1 citron
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Klä en långpanna med bakplåtspapper. Rör smör och socker, gärna med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Lägg i äggsmeten. Mosa bananerna och tillsätt dem och mjölken. Klä en långpanna eller ugnsform med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 30 minuter.

Glasyr:

Smält smöret och låt svalna. Blanda i de övriga ingredienserna till glasyren och bre på kakan när den har svalnat. Skär kakan i bitar och garnera gärna med bananskivor.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut