fredag 18 april 2014

Fläskfilégryta med smak av basilika och soltorkade tomater

Jag vet inte hur många fotbollsmatcher som jag har kollat på och suttit och fryst och idag var inget undantag. Att jag aldrig lär mig att ta på mig tillräckligt med kläder.
Det var min dotter som spelade en träningsmatch och idag blev det förlust.
När jag var hemma igen så lagades det en fläskfilégryta med smak av basilika och soltorkade tomater.
Till grytan serverades det pasta.

Ingredienser:
Till 8 portioner behöver du:
2 fläskfileér
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
150 g färska champinjoner
100 g soltorkade tomater
2 msk tomatpuré
4 dl grädde
4 dl mjölk
soya
maizenamjöl
1 dl färsk grovhackad basilika
salt
peppar

Gör så här:
Ansa och skär fläskfilén i strimlor. Skala och finhacka schalottenlöken och vitlöken.
Skär champinjonerna i skivor och de soltorkade tomaterna i små bitar.
Bryn köttet och krydda med salt och peppar. Lägg i löken och därefter champinjonerna och soltorkade tomaterna. 
Fräs i någon minut och lägg sedan i tomatpurén, grädden, mjölken och låt koka ihop.
Red av med maizenamjöl. Smaka av med mer salt och peppar och lägg till sist i basilikan.
Serveras med pasta och en sallad.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut