onsdag 16 juli 2014

Mackor med svenska smaker

Till kvällsmaten för någon dag sedan gjorde jag matiga mackor med svenska smaker. Jag använde lingongrova och på brödet la jag kokt färskpotatis, stekt lök, ägg och matjesill. Idag har vi varit hos mina föräldrar och ätit middag, kålpudding, sås och potatis. Mums! 
Ikväll blir det grillat för hela slanten och då har vi bjudit hit min sambos systrar med respektive.

Ingredienser:
Till 4 mackor behöver du:
4 skivor lingongrova eller annat grovt bröd
300 g färskpotatis
dill
1 gul lök
salt
socker
1 burk matjesill (200 g)
2 hårdkokta ägg
svartpeppar

Gör så här:
Skrubba och koka potatisen i saltat vatten. Skala och skiva löken och stek den sedan i smör och krydda med lite salt och socker. Koka äggen och hacka dem.
Skär matjesillen i bitar. Fräs sillen i lite smör och blanda i äggen och dillen.
Krydda med lite nymald peppar. Skär de avsvalnade potatisen i skivor.
Smöra brödet och lägg på potatis, lök och sillblandningen. Garnera med lite dill.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut