måndag 28 juli 2014

Pankopanerade fiskpinnar av torsk

Att göra egna fiskpinnar är inte svårt eller speciellt tidskrävande, men så mycket godare än köpta. Jag använde fryst torsk som skärs i skivor och dubbelpaneras.
Till fisken serverade jag kokt potatis och äggsås.
Recept på äggsås hittar du här.

Ingredienser:
1 torskblock 400 g
vetemjöl
1 ägg
pankomjöl
salt
citronpeppar
persillade

Gör så här:
Skär fisken i 1 cm tjocka skivor. Därefter dubbelpanerar jag fisken.
Först doppar jag den i vetemjöl, därefter ägg, blandat med salt och citronpeppar och till sist lägger jag fisken i pankomjöl som jag hade blandat med persillade krydda. 
Panko är ett japanskt ströbröd som ger en krispig och god yta på fisken.
Det går lika bra att använda vanligt ströbröd.
Stek fisken gyllenbrun i olja blandat med smör.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut