lördag 20 september 2014

Dumletårta

Jag hittade ett gammalt recept i mina gömmor på en dumletårta som det var jättelänge sen jag bakade.
Tror att jag har fått receptet av en jobbarkompis för länge sen.
Nu var det alltså dax att damma av receptet igen. 

Ingredienser:
Botten;
3 ägg
3 dl socker
2½ dl mjöl
½ dl kakao
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Vispa ägg och socker pösigt, rör i mjöl, kakao, bakpulver och sist vattnet. Häll upp i bröad form. Grädda i 175 grader i 30-35 min. Låt svalna.

Fyllning:
125 g margarin
1 dl grädde
ca 2 tsk vaniljsocker
20 dumlekolor

Gör så här:
Smält smör, blanda i grädde och vaniljsocker, låt koka 15 min och rör sedan i dumlekolorna.
Dela botten och bred på krämen, lägg ihop tårtan. Pudra florsocker över och servera med grädde.



2 kommentarer :

  1. Går det att göra tårtan ca 3 dagar i förväg och frysa in den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det går bra att göra tårtan och frysa in den i förväg.
      Mvh Linda

      Radera

Skriv ut