måndag 13 oktober 2014

Stekta kotletter med potatis och champinjonsås

Jag stekte kotletter och till dem hade vi kokt potatis, brysselkål, gelé och en champinjonsås.
När jag steker kotletter, så steker jag dem i smör i ett par minuter på varje sida och krydda med salt, peppar och lite grillkrydda, därefter lägger jag in dem i ugnen på 200 grader medans potatisen kokar. Jag häller i lite vatten i pannan som jag använde när jag stekte kotletterna för att ta vara på stekskyn. Skyn silas och hälls därefter på kotletterna innan jag ställer in dem i ugnen. På så sätt tycker jag att de blir möra och goda och behåller sin saftighet. 

Till champinjonsåsen behöver du:
Ingredienser:
300 g färska champinjoner
25 g smör
½ dl vetemjöl
5 dl grädde
3 dl mjölk
3 msk kalvfond
2 msk svartvinbärsgelé
soya
salt
peppar

Gör så här:
Skär champinjonerna i skivor. Smält smöret i en gryta och lägg i champinjonerna.
När de har fått fin färg, strö över mjölet och rör runt. Häll i grädde, mjölk, kalvfond, gelé och soya. Låt såsen koka ihop. Smaka av med salt och peppar. Häll i skyn från kotletterna.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut