torsdag 20 november 2014

Kräftströmming

Tänkte att jag skulle putsa fönster ikväll, men istället ska jag bara sätta mig, läsa en tidning och mysa. Skiten på fönsterna finns ju kvar även till helgen;)
Min sambo gillar strömming i alla former och jag gjorde kräftströmming.
Kräftströmming passar bra till julbordet, men är även god som huvudrätt med kokt potatis och smält smör. 

Ingredienser:
600 g strömmingsfilé
½ dl finhackad dill
2 msk dillfrö
½ dl tomatpuré
½ dl öl
1 krm chilipeppar
salt
peppar

Gör så här:
Klipp bort fenorna längs ryggsidan på strömmingen. Salta lätt och peppra på köttsidan av strömmingen. Rulla sedan ihop dem och 
lägg dem tätt i en ugnssäker form.
Blanda tomatpurén med dill, dillfrö och öl. Smaka av med salt och peppar.
Lägg blandningen över strömmingen och täck formen med folie.
Sätt in den i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. Ta ut strömmingen och låt den kallna.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut