måndag 1 december 2014

Chokladkola

Då var det 1:a december och det är inte långt kvar till jul.
Tänkte att jag skulle bjuda på ett recept på sega, goda chokladkolor som min syster brukar göra till jul.
Jag håller på att göra ytterligare en sorts julgodis som jag tänkte bjuda mina jobba kompisar på och receptet lägger jag ut i morgon.

Ingredienser:
100 g smör
3 msk kakao
3 ½ dl socker
1 msk vaniljsocker
2 dl vispgrädde
2 msk glykos eller honung (Glykos kan du köpa på apoteket).

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser.
Koka blandningen utan lock tills temperaturen är ca 125 grader eller gör kulprovet genom att hälla några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. 
Rör då och då under kokningen.
Häll upp smeten i en välsmord liten långpanna och låt kolan kallna.
Stjälp upp kolan på en skärbräda.
Skär eller klipp kolan i bitar och linda in dem i smörpapper.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut