tisdag 23 december 2014

Ooey Gooey Brownies

Dagen innan julafton och jag har stått större delen av dagen i köket, och jag är säkert inte ensam om det. 
Men idag lägger jag ut receptet på den kakan som jag bakade till Isacs kalas. 
Ooey Gooey är en brownie med marshmallows, kolasås och en massa choklad.
Det är absolut inte den nyttigaste kakan som jag har bakat, men god är den. 

Ingredienser:
120 g mörk choklad
120 g smör
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
2 st ägg
3 dl vetemjöl
3 msk kakao
½ krm salt
100 g mjölkchoklad
150 g minimarshmallows i olika färger
1 burk karamelliserad mjölk (kokad ca 400 g )

Topping:
100 g mörk choklad
150 g mjölkchoklad
1,5 dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Klä en långpanna, ca 20×30 cm med bakplåtspapper.
Smält smör och mörk choklad tillsammans över ett vattenbad.
Rör om så att  det blandas ordentligt.
Häll  chokladblandningen i en bunke och tillsätt socker, vaniljsocker, ägg och rör om.
Sikta i mjölet tillsammans med kakaon och vänd runt så att smeten blir slät.
Hacka den ljusa chokladen och rör ner. Häll över smeten i formen och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 16 minuter.
Ta ut kakan och lägg på marshmallowsen. Sätt in formen i ugnen igen tills marshmallowsen har smällt ihop.
(Obs! de ska inte få färg). Bre den karamelliserade mjölken över kakan och ställ åt sidan medan du gör toppingen.
Hacka chokladen i småbitar och låt grädden koka upp under omrörning.
Tillsätt chokladen och rör tills krämen är helt slät.
Bre chokladen över kakan och låt stelna i kyl.
Skär i bitar när kakan har stelnat och servera den med en klick grädde.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut