söndag 22 mars 2015

Chokladfondant med hallonsås

Vi hade vänner på besök och jag gjorde chokladfondanter till dessert.
Det var första gången som jag gjorde chokladfondanter och jag var faktiskt lite nervös för att de inte skulle släppa ur formarna, men det gjorde dom;) Och bra betyg fick de oxå.

Ingredienser:
Till 8 st behöver du:
150 g mörk choklad
150 g smör
3 st ägg
3 st äggulor
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl 

8 bitar ljus marabou mjölkchoklad


Gör så här:
Smält choklad och smör i en kastrull på medelvärme under omrörning.
Ta kastrullen åt sidan och tillsätt ägg, äggulor, socker och vetemjöl. Rör till en jämn smet.
Fördela smeten i smorda och mjölade ugnssäkra portionsformar (ca 1 dl).
Tryck en bit mjölkchoklad i varje form.
Jag använde ett muffinsbleck.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 16-18 min. Fondanterna ska inte vara helt genombakade utan fortfarande vara lösa i mitten. Stjälp genast upp de nygräddade fondanterna på tallrikar och servera tillsammans med hallonsås och en klick vaniljglass.
Garnera med citronmeliss och florsocker.

Garnering:
Citronmeliss
florsocker

Hallonsås:
4 dl hallon

4 msk florsocker

Gör så här:
Koka upp hallon och florsocker i en gryta tills det har blivit en sås.
Passera hallonen genom en finmaskig sil om du vill ha en sås utan kärnor.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut