måndag 25 maj 2015

Vaniljdrömmar

Igår började min dag med att jag blev bjuden på hotellfrukost.
Solen sken hela dagen och jag var ledig. Idag är det måndag och dags att jobba igen och för tillfället regnar det ute. Kändes liksom lite bättre igår än idag, men det är iallafall lönedag:)
Något som alltid är bra är goda små kakor och här kommer receptet på vaniljdrömmar.
När jag bakar vaniljdrömmar, så har jag både smör och olja i dem.
Dessa spröda goda drömmar är en riktig klassiker när det gäller småkakor. 

Ingredienser:
Till 45-50 st.
100 g smör
1 dl olja
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk hjortronsalt
4-4½ dl vetemjöl

Gör så här:
Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt olja, lite i taget.
Blanda mjöl och hjortronsalt och rör ner i smeten.
Rulla små bollar och lägg på en plåt med bakpapper. Grädda på 150 grader  i 15-20 minuter.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut