lördag 26 september 2015

Citronkladdkaka

Idag har jag tillbringat större delen av förmiddagen med att rensa och gräva i trädgården. Så nu är ett land fint, men jag har många land kvar att rensa och göra i ordning.
Snart är det dax att åka iväg på hockey och jag hoppas på vinst för Lakers ikväll.
De har ju inte haft den bästa starten, så att säga.
När vi hade kräftskiva så bjöd jag på en citronkladdkaka till efterrätt.
En riktigt syrlig och fräsch kladdkaka, men som kräver en klick grädde för att smakerna ska falla ut som bäst. Receptet kommer här.

Ingredienser:
Ca 12 bitar:
1 citron skalet och 2- 2½ msk saft
150 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl

Garnering:
florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Tvätta citronen. Riv skalet fint och pressa ut saften.
Smält smöret i en kastrull. Ta bort den från värmen och tillsätt alla ingredienserna.
Rör ihop allt till en slät smet.
Häll smeten i en smord och bröad form, med löstagbar kant (ca 24 ca i diameter).
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20-22 min beroende på hur kladdig du vill ha den. 
Pudra över florsocker innan servering. Servera grädde till kakan.




2 kommentarer :

Skriv ut