tisdag 24 november 2015

Fudge med kolasmak

Passade på att koka fudge när jag hade en stund över. Som bas använde jag en burk kondenserad mjölk. Resultatet blev en fudge med kolasmak som smälter i munnen.

Ingredienser:
1 burk kondenserad mjölk (ca 400 g)
1 ½ dl grädde
½ dl ljus sirap
6 dl socker
50 g smör
½ tsk salt
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Koka alla ingredienser i en gryta tills temperaturen blir 115 grader.
Rör då och då så det inte kokar fast i botten.
Tag bort grytan från plattan och låt fudgen svalna lite. Vispa sedan fudgen för hand i några minuter innan du häller upp den i en form klädd med bakplåtspapper. Ca 25x15 cm.
När fudgen är kall så skär du den i lagom stora bitar.






7 kommentarer :

  1. oj så mycket gott du lagar..man blir helt svag, nästan så man känner doft o smak!.. Jag skulle gärna på fudgen,,vi får se närmare jul.

    SvaraRadera
  2. Tack så väldigt mycket! /mvh Linda

    SvaraRadera
  3. Gör fudgen just i denna stund! Älskar smeten hittills, mycket bra recept. Kram och god jul önskar Hanna Bandana och Joel.

    SvaraRadera
  4. Gjorde den här idag och den blev verkligen god. Det blev mörka flagor i den trots att jag rörde om. De försvann när jag sedan vispade fudgen med elvispen. Flagorna påverkade inte heller smaken. Jag hade även i 2dl salta jordnötter. Tack för ett mycket bra recept! Jag kommer definitivt göra det igen till nästa jul.

    SvaraRadera
  5. Kul att höra! Hoppas att du får en bra jul! / mvh Linda

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Har gjort denna fudge i två år nu & den är den godaste av alla! God Jul till dig!

    SvaraRadera

Skriv ut