tisdag 8 december 2015

Gravad lax med smak av lime och chili

Gillar du det kalla eller det varma mest på julbordet? Eller är du som jag och blandar både kallt och varmt i en salig röra på tallriken? Lax är en självklarhet på julbordet för mig och idag är min gravade lax klar. Den fick smak av lime och chili.
En bit äter vi nu och en bit läggs i frysen och sparas till julafton.

Ingredienser:
1 kg benfri laxfilé med skinn (som har varit fryst).
1/2 dl salt
3/4 dl socker
1 msk krossade vitpepparkorn
2 limefrukter skal från båda och saft från 1
1 röd chilifrukt

Gör så här:
Skär laxen i två bitar.
Blanda salt, socker, vitpeppar och limesaft. Gnid in laxbitarnas köttsidor med blandningen. Riv skalet av limen på rivjärn och finhacka chilin, (ta inte med kärnorna).
Fördela sedan chili och limeskal på laxbitarna och lägg den andra laxbiten ovanpå den andra.
Lägg laxen i en form och ställ in i kylen.
Vänd laxen 1-2 gånger om dagen i tre dagar. Ta bort skinnet och skär upp den i tunna skivor.




2 kommentarer :

  1. Ser ju bara så smaskens ut..Kanske jag tar o provar att göra en sån..Lax brukar jag köpa o ha till "allt annat" men att grava har jag aldrig gjort..Kanske på tiden. Ja jag blandar oxå ihop allt på jultallriken..o gott är det.. ha en bra dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Klart att du ska testa att grava lax. Ha en riktigt bra jul! / mvh Linda

      Radera

Skriv ut