lördag 9 januari 2016

Silviakaka

Idag har det snöat hela dagen och det är inte kul att vara ute på vägarna och köra.
Jag har varit på jobbet i några timmar, men när jag kom hem så bakade jag en långpannekaka.
Silviakaka är en lättbakad och väldigt god kaka. Den bakas av ingredienser som vanligtvis redan finns hemma.

Ingredienser:
Till en långpanna ca 30x40 cm:
4 st ägg
4 dl strösocker
2 dl kallt vatten
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver


Glasyr:
150 g smör
1 ½ dl strösocker
2 st äggulor
3 tsk vaniljsocker

Garnering: 
kokos

Gör så här:
Kakan:
Vispa ägg och socker. Rör ner vatten, vetemjöl och bakpulver.
Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda kakan på 175 grader i ca 15 minuter. Tänk på att tiden kan variera beroende på ugnen.

Glasyr:
Smält smöret till glasyren i en kastrull. Blanda i övriga ingredienser och koka några minuter under ständig omrörning på låg värme. Bred på glasyren på kakan och strö över kokos.
Skär kakan i rutor när den har svalnat.



2 kommentarer :

  1. Hej🌷Ja den kakan är god🍰 jag brukar oxå baka den. Såg att du va å på instagram,jag frågade om jag fick bli din vän ifall du undrar vem nattugglan är🎈 ha en bra helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Självklart så får du följa mig på Instagram och jag visste vem du är :). Ha en fortsatt bra helg! / mvh Linda

      Radera

Skriv ut