måndag 23 maj 2016

Tsatsiki

Min son och min sambos son har precis satt sig på bussen och är på väg på klassresa till Berlin. Min dotter ska på Summerburst i Göteborg i helgen och min sambos andra son ska till Liseberg med skolan. Sen tar min dotter studenten den 9e juni, så det är mycket som händer nu. Under samma period ska det in födelsedagsfiranden, dop och fotbollscup.
Det hade varit bra om man kunde öka på dygnets timmar lite grann.
Men det varma vädret är tillbaka och sist när vi grillade gjorde min sambo en tsatsiki.
Här kommer receptet på den.

Ingredienser:

3 ½ dl turkisk yoghurt
½ gurka
1 ½ msk olivolja
2 tsk torkad oregano
2 st vitlöksklyftor
salt

Gör så här:
Riv gurkan och krama ur vätskan från gurkan. Lägg den på ett fat och salta på den.
Blanda ihop yoghurt, olivolja, oregano och pressa i vitlöken.
Blanda till sist i gurkan i yoghurtblandningen. Smaka eventuellt av med mer salt.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut