söndag 20 november 2016

Julköttbullar av nötfärs

Jag älskar doften som sprids i köket när man steker julköttbullar.
Det ger en mysig och hemtrevlig känsla. Vanligtvis så brukar jag ha blandfärs till mina julköttbullar, men denna gången hade jag nötfärs.

Ingredienser:
500 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg 
3 ½ msk ströbröd
1 dl grädde
1 tsk mald kryddpeppar
2 krm vitpeppar
1 ½ tsk salt
1 msk sötstark senap

Gör så här:
Skala och riv löken. Blanda ihop ingredienserna till köttbullarna. 
Låt gärna köttbullesmeten stå en liten stund, så att ströbrödet kan svälla.
Forma små köttbullar med händerna.
Koka upp vatten i en gryta, vrid ner värmen och lägg i köttbullarna och låt sjuda tills de flyter upp till ytan. Tag upp dem en hålslev och stek dem sedan klara i en stekpanna.
Jag sjuder köttbullarna innan för då blir de lättare att steka.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut