tisdag 18 april 2017

Brytbröd med supermini-keso

Vi firade min sambos födelsedag och jag bakade ett brytbröd med örter, vitlök och soltorkade tomater. Jag brukar baka detta bröd med kesella, men denna gången valde jag att testa att baka med supermini-keso. Keson innehåller bara 0,2 % fett och resultatet blev ett jättegott saftigt bröd.


Ingredienser:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
1 ½ tsk salt
250 g keso (jag hade keso med 0,2
 % fett)
14-15 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet.
Rör tills jästen löser sig.
Tillsätt salt, keso och det mesta av mjölet.

Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
Jäs under bakduk 30-45 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Stjälp upp degen på en plåt med bakplåtspapper.

Blanda ihop:

1 dl olja
1 finhackad vitlöksklyfta
100 g soltorkade tomater
rosmarin, timjan, persilja och flingsalt.
Platta ut degen med händerna så att den täcker plåten. Lägg på oljeblandningen och flingsalt.
Skär degen i rutor med en kniv. Låt degen jäsa i 20 minuter och grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. 
Ta ut brödet och lägg det på galler. Låt brödet svalna under bakduk.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Skriv ut